TwinPharma

De 'twins' van TwinPharma hebben hun informatievoorziening volledig onder controle met deze meertalige Statamic website.

TwinPharma is als distributeur actief op de farmaceutische markt binnen de Benelux. Ze richten zich op het beschikbaar maken van zogenoemde niche-geneesmiddelen die tot dat moment binnen de Benelux niet verkrijgbaar waren. Hun klantenkring bestaat dan ook voornamelijk uit instellingen en ziekenhuizen waar gekwalificeerd personeel de medicatie kan toedienen.

Zij zijn als distributeur binnen de farmacie gebonden aan een groot aantal wetten en regels omtrent marketing en reclame. Ze kunnen bijvoorbeeld geen webshop starten en mogen niet adverteren met hun producten. Het enige wat binnen de wet- en regelreving toegestaan (en verplicht) is, is het aanbieden van registratieteksten en bijsluiters.

De mannen achter TwinPharma vonden bij ons een ontwerper en ontwikkelaar voor een nieuwe website.

Ontwerpfase

Deze opdracht vroeg direct om een andere aanpak. We dienden een aantal gangbare 'best practices' los te laten. Geen hippe marketingtekst over hoe goed het product werkt. Geen beoordelingen, ratings, prijzen. Geen call-to-actions en epische filmbeelden van blije gebruikers. Voordat we naar de tekentafel gingen, bekeken we de basis van TwinPharma nog eens extra goed.

Hun doel achter de nieuwe website was voornamelijk online zichtbaarheid creëren én dus de informatie beschikbaar te maken. We besloten daarom om over te gaan naar een less-is-more design waarmee we puur focusten op de onderwerpen die belangrijk zijn voor de bezoeker. Op de eerste plaats is dat de productinformatie die snel en gemakkelijk bereikbaar moet zijn. Daarnaast is informatie over TwinPharma ook een pijler. Hoewel we gewend zijn in het structureren van grote hoeveelheden informatie in een ontwerp, was dit een ander paar mouwen.

De homepage
We liepen al snel tegen een uitdaging aan: wat plaatsen we op de homepage? Wat plaats je op een homepage van een bedrijf dat geen reclame maken mag? We liepen vast op het feit dat er nagenoeg geen content was voor de homepage en deze er waarschijnlijk ook niet zou komen. Na een overleg tussen TwinPharma en het creatieve team van creativecycle kregen we groen licht voor een onconventioneel ontwerp. We ontwierpen geen homepage maar een hoofdmenu op de homepage.

Homepage TwinPharma

Productpaginas
Doordat de content op de productpagina's eveneens bestond uit korte bondige teksten en verwijzingen naar documenten konden we het idee van de homepage ook goed uitrollen voor dit type pagina's. Het menu dat we op de homepage plaatsten kon ook hier toegepast worden, weliswaar in een iets subtielere vorm. We reserveerden de halve pagina voor de navigatie en de andere helft voor content.

Toen we hier de daadwerkelijke content inpasten bleek dit een schot in de roos. We hadden een ontwerp zonder onnodig lege ruimtes dat zowel op mobiel als op desktop duidelijk en logisch was. Er werd daarbij nagedacht over het tonen van de bestel- en productinformatie voor verschillende landen. Hiervoor kozen we om met tabs te werken waarbij het duidelijk is voor welk land de getoonde informatie geldt.

Product pagina TwinPharma

Realisatie

De realisatie ging behoorlijk vlot dankzij de gouden combinatie Statamic en TailwindCss. Het lastigste deel was voornamelijk het zorgen voor de afwikkeling van de juiste talen op de juiste plek. Doordat de opdrachtgever constant op de hoogte was van onze vorderingen konden we snel met hen schakelen en toewerken naar een lancering. De website moest immers gemigreerd worden naar ons hostingplatform en daarbij moesten bestaande indexeringen in bijvoorbeeld Google meegenomen worden. Met een plugin op Statamic laten we de sitemap automatisch genereren en zijn zoekmachines altijd op de hoogte van wijzigingen in de paginastructuur.

Achievements

  • We hebben met Statamic eenvoudig een meertalige website gerealiseerd.

  • We hebben het less-is-more principe toegepast in de designfase.

  • De pagina scoort hoog in de optimalisatie benchmarks

Gebruikte tools

Statamic is een content management systeem gebaseerd op het Laravel Framework. Qua funcionaliteit hetzelfde als bijvoorbeeld Wix of Wordpress. Het is snel, betrouwbaar, veilig en vooral erg goed uit te breiden met maatwerk aanpassingen.

TailwindCSS is hét utility-first CSS framework van de eeuw. Dankzij deze methodiek kunnen we ontwerpen tot 60% sneller omzetten naar snelle en responsive webpaginas.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze werkzaamheden of een beroep doen op onze expertise en ervaring? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.