Your Pharma Partner

Het Nederlandse TwinPharma en Zweedse FrostPharma gaven hun internationale alliantie een kickstart met een splinternieuwe website.

In de farmaceutische markt zijn heel wat wet en regelgevingen waar je als fabrikant aan moet voldoen voordat je een product binnen een land op de markt kan brengen. Zo heb je onder andere een lokaal aanspreekpunt nodig én iemand die op de hoogte is van deze regels. Binnen Europa wordt gesproken over de 'big five': vijf grote Europese landen waar het rendabel is om een lokale vestiging te starten in verhouding tot de mogelijke afzetmarkt.

Dat gegeven zorgt er mede voor dat kleinere landen als Nederland (17 miljoen), Luxemburg (600.000) of bijvoorbeeld Denemarken (5 miljoen) financieel niet interessant zijn voor grote fabrikanten om je product te vermarkten. De oplossing voor deze uitdaging zit in de alliantie die het Nederlandse TwinPharma en en Zweedse FrostFarma samen zijn gestart. Zij zijn afzonderlijk gespecialiseerd in de verkoop en distributie in de Benelux en Scandinavië. Door als fabrikant van farmaceutische producten aan te kloppen bij deze alliantie, heeft hij ineens bereik tot 50 miljoen Europeanen. Wanneer deze landen gecombineerd worden ontstaat er een doelgroep die te vergelijken is met de 'big five'. Een optie die meer dan rendabel is voor deze fabrikanten.

Naamgeving

De twee bedrijven werkten al even samen onder de naam 50million.eu. Een naam die refereerde aan de totale bevolking van de Benelux en Scandinavië. Tijdens de oriëntatiegesprekken onthulden de opdrachtgevers dat ze bezig waren om hun dienstverlening uit te breiden naar de Baltische staten wat een toename van 12 miljoen inwoners zou betekenen. Daarmee was de naam van de alliantie 50million.eu natuurlijk niet meer toereikend en we adviseerden om de domeinnaam te veranderen. Omdat het houden van cijfers in een domeinnaam ook in de toekomst voor problemen zou zorgen bij toename van het aantal bedienbare landen, keken we met de opdrachtgevers naar een alternatief.

Na een aantal opties bleef Your Pharma Partner in Europe overeind. Het dekt de lading volledig en kon in de domeinnaam afgekort worden tot YourPharmaPartner.eu. De alliantie stelt zich voor non-Europese farmaceutische fabrikanten op als dé partner voor farmaceutische producten in Europa. Ook is de naam een stuk toekomstbestendiger omdat we geen aantallen meer noemen.

Huisstijl

Na, maar ook tijdens het bedenken van de nieuwe naam werkten we aan het ontwerp van een nieuwe huisstijl en logo. We wilden een zakelijke en serieuze huisstijl uitstralen waarmee snel duidelijk was in welke branche de alliantie opereerde. We creëerden een kleurenpalet met pastel-achtige 'zorgkleuren' groen, blauw en paars. Al snel werd duidelijk dat we er niet aan ontkwamen om de volledige naam uit te schrijven in het logo en besloten dit uit te breiden met een internationaal herkenbaar teken voor de farmaceutische markt.

Process logo ontwerpNa twee feedbackrondes hebben we diverse elementen uit de verschillende ontwerpen samengevoegd tot een nieuw logo. Dit nieuwe logo hebben we in meerdere varianten uitgevoerd waardoor de opdrachtgevers kunnen kiezen welke variant het beste toe te passen is op bijvoorbeeld een pen, visitekaartje of mailhandtekening.

Nieuwe logo Your Pharma Parter in Europe

Website

Met een nieuwe naam, logo en huisstijl op zak konden we aanvangen met de eigenlijke opdracht: een nieuwe website voor de alliantie. We begonnen natuurlijk met het onderzoeken van de informatiebehoefte van de bezoeker van de website. Om iemand zo goed mogelijk te bedienen is het belangrijk om te begrijpen wat iemand zoekt en wat het doel is van een bezoeker op de website. Dat combineerden we met het doel van de opdrachtgevers: leads genereren.

Na enkele brainstormsessies met het hele projectteam tekenden we een structuur uit waarin de landen binnen de alliantie voorop stonden. We creëeren op deze manier een informatiestroom wanneer een bezoeker op zoek is naar een marketing en of distributiepartner voor een bepaald land. Deze landen bundelden we dan weer per gebied: Benelux, Scandinavië en de Baltische staten. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld Amerikaanse of Aziatische bezoekers kennis maken met de landen op zich of de gebieden als geheel.

Gebiedenoverzicht Your Pharma Partners

Per land en gebied tonen we een medewerker als 'specialist' waar een bezoeker contact mee kan opnemen om meer te weten te komen over de diensten die Your Pharma Partner in Europe voor zijn product kan betekenen. Daarnaast hebben we de call-to-action-knoppen gelabeld met het doel van de bezoeker. Een bezoeker is opzoek naar een partij om zijn farmaceutische producten te verkopen. "Let us sell your pharmaceuticals" is dan het antwoord op de vraag van de bezoeker.

We bieden bezoekers de mogelijkheid om contact op te nemen met de alliantie. Omdat bezoekers vaak te maken hebben met verschillende tijdzones laten we geïnteresseerden een formulier invullen waarna de alliantie per mail contact opneemt om een afspraak in te plannen.

Contactmogelijkheden

Realisatie

Het ontwerp is gerealiseerd binnen Statamic waardoor de beheerder van de website zelf toegang heeft tot de inhoud van de website. We hebben in het control panel van Statamic specifieke invulvelden gemaakt op basis van de gegevens die we weergeven in de templates. Zo hoeft de beheerder zich niet druk te maken over de vormgeving maar enkel over de inhoud.

Screenshot Statamic

We hebben ook na oplevering regelmatig contact met de alliantie en zorgen dat de alle software up to date blijft. Zo verwachten we in 2021 de website bij te werken naar de nieuwste versie van Statamic en zullen we in de toekomst ook de website uitbreiden met een aantal landen binnen een nieuw gebied.

Achievements

  • Ontwerp van een nieuw logo en huisstijl voor de nieuwe naam van de alliantie.

  • Eenvoudig beheer van de dynamische content via Statamic

  • Onderzoek naar informatiebehoefte van de bezoekers op de website uitgevoerd en verwerkt in een logische structuur van de website.

Gebruikte tools

VueJS (spreek uit als Vjiew) is een veelgebruikt javascript framework om aan de 'voorkant' van de website interacties te kunnen opbouwen. Denk bijvoorbeeld aan een bestelformulier met postcode-validatie of een live-status van de chat wachtrij.

TailwindCSS is hét utility-first CSS framework van de eeuw. Dankzij deze methodiek kunnen we ontwerpen tot 60% sneller omzetten naar snelle en responsive webpaginas.

Statamic is een content management systeem gebaseerd op het Laravel Framework. Qua funcionaliteit hetzelfde als bijvoorbeeld Wix of Wordpress. Het is snel, betrouwbaar, veilig en vooral erg goed uit te breiden met maatwerk aanpassingen.

Figma is onze designtool voor interactieve ontwerpen zoals websites en webapplicaties. We kunnen door artboards aan elkaar te verbinden gemakkelijk een duidelijk prototype creëren. Ook staat het ons toe om de opdrachtgever live mee te laten kijken met het ontwerpproces.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze werkzaamheden of een beroep doen op onze expertise en ervaring? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.